Genom Fly Green Fund kan du som privatperson kan köpa fossilfritt flygbränsleför att minska klimatpåverkan från dina flygresor.
Enstaka flygresor klimatreduceras enkelt!
01
Beräkna ditt koldioxidutsläpp, eller swisha ett bidrag
Med hjälp av koldioxidkalkylatorn räknar du ut hur stort koldioxidavtryck din resa orsakar. Använd flygplatsförkortningar eller avrese- och ankomstort. Du kan även Swisha ett bidrag. För ca 360 SEK bidrar du till en timmes fossilfri flygning.
02
Välj belopp
Välj om du vill reducera hela eller delar av ditt koldioxidutsläpp – oavsett belopp bidrar du till att minska flygets klimatpåverkan.
03
Betala enkelt med swish eller kort
Välj den betalmetod som passar dig bäst, Swish eller kort.
”Tillsammans kan vi reducera utsläppen från flyget och samtidigt öka efterfrågan på hållbara flygbränslen”
”Vi gör det möjligt för resenärer att flyga på hållbara bränslen”
Hur funkar det?
Det bränsle som köps genom Fly Green Fund ersätter samma mängd fossilt flygbränsle och minskar de fossila utsläppen från flyget. Samtidigt driver en ökad efterfrågan på fossilfritt flyg på investeringarna kring biojetbränsleproduktion. Fly Green Fund arbetar också aktivt för att öka intresset för nordisk produktion av hållbart flygbränsle så att Norden ledande i flygets omställning.
Snabba svar
Hur beräknas utsläppet i utsläppskalkylatorn?
Vår utsläppskalkylator utgår från snittförbrukningen från ett stort antal flygplanstyper och flygsträckans längd. Flygsträckan är beräknad som kortaste sträcka mellan destinationerna (det s.k. storcirkelavståndet) plus en sträcka för in- och utflygning. Resultatet är ungefärligt då många faktorer, så som väder, trafiksituation, antal passagerare m.m. påverkar bränsleåtgången för – och därmed koldioxidutsläppet från – varje enskild flygning. Utsläppskalkylatorn räknar inte in de så kallade höghöjdseffekterna då dessa inte beror på koldioxid utan andra utsläpp. Om effekten uppstår och hur stor påverkan den ger varierar också stort mellan flygplanstyp, bränsle, årstider, tid på dygnet, väder och geografiskt område. Läs mer om dessa i FAQ:n.
Km
Kg CO₂-utsläpp/
passagerarkilometer
Upp till 560
0,1086
561-899
0,104
900-1299
0,0907
1300-1899
0,089
1900-3199
0,076
3200-6299
0,083
6300-
0,074
Distanskorrigering
Storcirkelavstånd
Tillägg
Mindre än 550 km
50 km
550 – 5500 km
100 km
Mer än 5500 km
125 km
Varför är det viktigt med hållbara flygbränslen?
För att bromsa den globala uppvärmningen måste även flygets klimatavtryck minska. Tillsammans med teknikutvecklingen är fossilfria alternativa bränslen så som biobränsle en förutsättning för att koldioxidutsläppet från flyg ska reduceras. Eftersom biobränsle tillverkas av förnybara råvaror ger det inte några utsläpp av fossil koldioxid vid förbränning i flygplanets motorer.
När du väljer att klimatreducera din flygresa genom köp av biobränsle får du direkt klimateffekt eftersom du minskar det fossila koldioxidutsläppet från flygtrafiken. Du investerar dessutom i flygets omställning då vi investerar upp till 25% av våra givares bidrag i forskning och kunskapsspridning för att öka produktion och efterfrågan.
Vad framställs hållbara flygbränslen (SAF) av?
Kravet är att hållbara flygbränslen t.ex. bioflygbränslen ska produceras av råvaror som inte konkurrerar med matproduktion eller är skadliga för miljön. Exempel på råvaror kan vara alger, skogsavfall, hushållsavfall, slakteriavfall, camelina eller koldioxid och vatten (s.k. elektrobränslen).
Finns det risk att det bioflygbränslet innehåller palmolja?
Enligt EUs nya energidirektiv (EU REDII) förbjuds palmolja i biodrivmedel inom EU 2021. Detta inkluderar även PFAD. PFAD står för Palm Fatty Acid Distillate och är en biprodukt från palmoljeproduktion. PFAD används i djurfoder och vid tillverkning av bland annat tvättmedel och tvål samt som råvara inom kosmetikindustrin. PFAD kan också användas för tillverkning av bioflygbränsle och HVO-diesel
Innebär inte flygets klimatpåverkan att vi borde flyga mindre?
Ett sätt att minska klimatpåverkan från flyg är att flyga mindre. Men vissa resor är svåra att göra med andra transportmedel och resandet i sig kan vara viktigt för utbyte kunskap, erfarenheter, varor och – inte minst – för att bidra till en öppnare och tolerantare värld. Därför är det viktigt att flygets klimatpåverkan minskar genom teknikutveckling, användning av bränslesnåla flygplan, effektivare trafikledning och satsning på alternativa drivmedel.
Varför är vissa skeptiska till att biobränsle är en del av lösningen i flygets klimatutmaning?
Bränslebytet är en viktig del i flygets omställning men kan inte helt lösa flygbranschens klimatutmaning. Därför krävs fortsatt teknisk utveckling och föryngring av flygplansflottan samt effektivare användning av luftrummet för att minska bränslebehovet och därmed utsläppen. Där det är möjligt kommer dagens flygplan framgent att behöva ersättas med el- och vätgasflyg.
Det finns en vanligt förekommande missuppfattning att flygets behov av bränsle är så stort att ett bränslebyte skulle leda till massiv skogsavverkning och undanträngning av livsmedelsproduktionen. Detta stämmer inte. Med det utbud av olika outnyttjade biogena restprodukter som finns, och genom den bredd av råvaror som är lämpliga för framställan av flygbränsle tillsammans med utvecklingen av elektrobränslen (där koldioxid och vatten är råvaran) kommer det vara fullt möjligt att producera tillräckliga mängder med fossilfritt flygbränsle för att täcka flygets och andra sektorers bränslebehov.
En annan kritik mot biobränsle är att det för närvarande endast är tillåtet att tanka flygplanen med 50 procent biobränsle. Det stämmer reglerna idag endast tillåter en 50 procentig inblandning men flygbranschen verkar för att flygplan ska kunna tankas med 100 procent biobränsle. De tester som gjorts med rent biobränsle har visat att bränslet inte påverkar motor eller flygplanssystemen negativt och bränslet till och med minskar bränsleförbrukningen. 50-procentsgränsen är inget hinder för att resenärer idag kan byta ut motsvarande hela sin del av flygningarnas bränsleförbrukning till fossilfritt bränsle. Detta då bränslet tillförs flyget enligt massbalansprincipen (d.v.s. så som grön el tillförs elnätet) och mindre än en procent av flygbränslet globalt är fossilfritt idag.
Hur kan jag minska mitt fossila koldioxidutsläpp när jag ska flyga?
Du kan swisha pengar till Fly Green Fund: 123 131 4137 eller betala med kort på denna sida. Använd kalkylatorn för att beräkna ungefär hur stora utsläpp din flygresa ger upphov till. Hur stor del av resan som du vill reducera avgör du så klart själv. Företag och offentlig verksamhet kan faktureras och Fly Green Fund kan hjälpa till med utsläppsberäkningar samt offert för reduktion av verksamhetens sammantagna resande. Kom ihåg att även en mindre reduktion är en investering i flygets klimatomställning.