Fossilfritt flygbränsle minskar klimatpåverkan från världscupen i Telemark
Den 7–8 februari 2025 står Trillevallen värd för världscupen i telemark – ett evenemang som inte bara sätter världens bästa telemarksåkare i centrum. Det markerar också ett stort steg framåt för hållbarhetsarbetet inom vintersporten och banar väg för fler hållbara vintersportevenemang.
För första gången på ett decennium arrangeras världscupen i telemark i Sverige, och för de svenska åkarna innebär det en unik möjlighet att tävla på hemmaplan. Nog så viktig är också samarbetet mellan Svenska Skidförbundet, Green Mind, 2030-sekretariatetTrillevallen, Fly Green Fund, St1, Swedavia, Åre/Östersund Airport och Europcar för att göra evenemanget fossilfritt.
– Den här satsningen, på en fossilfri världscupstävling i telemark, visar att det genom att samla rätt människor, backade av sina organisationer, som vill åt samma håll så går det att åstadkomma viktiga förändringar med små medel. Vi vill att detta ska ge ringar på vattnet och inspirera andra evenemang att göra skillnad, säger Maria Stenström, ansvarig för beteendefrågor på 2030-sekretariatet och medgrundare i Green Mind.
De pågående klimatförändringarna medför att snötillgången på vintersportdestinationer minskar i snabb takt:
– Under de senare åren av min 15-åriga karriär har det blivit betydligt vanligare att våra tävlingar ställs in på grund av snöbrist. Därför tycker jag att detta projekt är superviktigt, för det visar att med engagemang så går det redan nu att göra vintersporten mer hållbar, säger Olle Collberg.
För de internationella vintersporttävlingarna innebär klimatförändringarna att deltagarna i framtiden sannolikt kommer behöva resa längre med ökade klimatavtryck som följd – om resorna inte blir fossilfria.
– Oavsett sport medför internationella tävlingar att deltagarna måste resa. Resor som behöver vara tidseffektiva och ge ett så litet klimatavtryck som möjligt. Men tvärtemot vad man spontant kanske tänker så är det inte deltagarnas val av transportslag som påverkar evenemangets klimatavtryck. Det är valet av bränsle- och energi som driver transportslaget som är avgörande. Idag kan man göra hållbarhetsval inom alla transportslag – så som att välja tågbolag som köper grön el, hyra el- eller HVO-bil eller köpa fossilfritt flygbränsle till sin flygresa, säger David Hild VD för Fly Green Fund.
Om hållbarhetsarbetet under världscupen i Trillevallen
Förnybart flygbränsle (SAF) produceras av St1 vid deras raffinaderi i Göteborg. Utifrån världscupsdeltagarnas flygresrutter har en uträkning gjorts för att ta reda på hur mycket fossilt bränsle som behövs ersättas av fossilfritt bränsle. Fly Green Fund köper SAF av St1 och ser till att byta ut motsvarande mängd konventionellt bränsle. Fysiskt sker detta på Göteborg Landvetter Airport.
För transporter till och från flygplatsen samt i förekommande fall mellan denna och nästa tävling som sker i Norge erbjuder Europcar hyrbilar som drivs på antingen el eller HVO 100. Ambitionen är att även pistmaskiner ska köras på HVO 100 istället för på konventionell fossil diesel.
Hela Trillevallens skidanläggning, såväl byggnader som liftar, drivs sedan tidigare med förnybar el från Vattenfall.